Jonathan Schrøder - HHX Innovation & Startup

Mød Jonathan Schrøder, der går i 3.g og læser Innovation & Startup på Innovationsgymnasiet.

Jonathan Schrøder konkurrence.jpeg

Hvad fik dig til at tage en HHX hos Niels Brock?
Jeg havde i en længere periode været sikker på, at jeg skulle have en HHX. Personligt syntes jeg, at en STX bare var tre år mere i folkeskolen på et højere niveau, og HTX interesserede mig ikke. Jeg syntes desuden, at HHX var mere målrettet. Jeg syntes også, at det var en uddannelse, jeg kunne bruge professionelt i fremtiden, uanset om jeg skulle læse videre eller ej. Jeg valgte Niels Brock efter at have besøgt de forskellige alternativer. Niels Brock havde nyrenoverede lokaler med det nye innovationsgymnasie, og innovationslinjen lød super spændende. Jeg havde på dette tidspunkt store drømme om at starte mit eget, og her var linjen helt perfekt. Til sidst var der planlagt en studietur midt i 2.G som var svær at sige nej til.

Hvad er godt og anderledes ved at tage en HHX fra Niels Brock? 
Efter studiestart finder man hurtigt ud af, at alt det der loves til åbent hus og intro-dage, bliver holdt. Der tages hensyn til alle niveauer, og det er bestemt ikke forbudt at være ambitiøs eller have høje målsætninger. På innovationslinjen er alle lærere virkelig dygtige til at inkorporere innovation og linjefagene i undervisningen, hvilket er super spændende. Om det så er tysk eller dansk, er der altid fokus på linjen og tværfaglighed mellem fagene, selvfølgelig indenfor rimelighedens og pensums grænser. Vores fysiske rammer er også i top. Både i forhold til placering og indretning. Udover alt dette er der ekstraordinære begivenheder. Innovationsfaget udmunder for alle i Innovation-cup, som er en konkurrence med virksomhedsidéer. Her kan man ende på Christiansborg og derfra videre til nationalmesterskaberne. Dem var jeg til i 2.G i Odense, og det var en helt fantastisk oplevelse. De nyere elever har haft et projekt med en madbod på Refshaleøen, hvilket er virkelig fedt. Her i starten af 3.G har jeg f.eks. også været til DM i erhvervscase. Kort sagt, er der mange muligheder for at udnytte sit potentiale på et højt niveau og på en spændende måde. 

Hvad skal du bruge uddannelsen til?
Da jeg startede var drømmen at starte mit eget, hvilket jeg måske stadig vil kunne finde på engang. Udover et sabbatår, så ved jeg ikke præcist, hvad jeg skal efter. Jeg ved dog at jeg har mange muligheder, og har selv overvejet alt fra jura til CBS og endda at forsøge at skabe en karriere direkte efter gymnasiet. Jeg føler nemlig, at jeg har lagt et fagligt grundlag for min fremtid, samtidig med at jeg har fået mange andre kompetencer, som kan vise sig nyttige i fremtiden. 

Hvis du skulle få andre til at starte på HHX hos Niels Brock, hvad ville du så fortælle dem?
Jeg ville gentage alt, hvad jeg lige har skrevet om den faglige og seriøse side af Innovationsgymnasiet. Derefter ville jeg nok fokusere på det fantastiske sociale studieliv, vi har her på Innovationsgymnasiet. Det er svært at undgå at få relationer på tværs af klasser og linjer og skolen er god til at blande det sociale og faglige i starten, bl.a. gennem tutorforløbet. Man bliver rystet sammen som årgang, og jeg synes det var så fedt, at jeg selv valgte at blive tutor. Så har vi Københavns fedeste/vildeste fredagscaféer og et festudvalg, der sørger for gymnasiefester på søpavillonen, hvor alle kan være med! 

Jonathan Innovation og startup konkurrence.png

Beskriv kort nogle af de sociale aktiviteter, der er på Niels Brock.
Som sagt har vi de bedste fredagscaféer og fester og et tutorforløb i starten af uddannelsen. Udover dette er der hyttetur, mindre udenlandsture (f.eks. tysktur til Lübeck) og ikke mindst studieturen, som for mit vedkommende gik til New York. Det var en af de bedste rejser i mit liv! Jeg tror, de fleste vil trives på Inno (red. Innovationsgymnasiet), og jeg har i hvert fald fået venner og veninder for livet. 

Beskriv kort, hvad der er godt/anderledes ved en typisk undervisningsdag på Niels Brock.
Til at starte med har vi kun e-bøger og undervisningen er generelt meget digital, hvilket jeg personligt synes er perfekt. Vores moduler er 100 minutter, hvilket virker som lang tid i træk. Dog synes jeg, at det giver bedre fokus og tid til fordybelse og lærerne er gode til at give pusterum eller små pauser, så man lige kan samle energi. En skoledag på Innovationsgymnasiet kan byde på meget forskelligt! Nogle gange skal man igennem lidt tavleundervisning, andre gange er der kreative eller tværfaglige projekter på skemaet. Ofte laver du mange forskellige ting i løbet af en dag. 

Kan du fremhæve et eksempel på en specielt god undervisnings/social situation på Niels Brock, der gør, at du er særligt glad for at gå her?
Der er søreme mange. Det er selvfølgelig nemt at sige, men jeg mener det faktisk. For mig har den aller største oplevelse været studieturen til New York City. Det var en fantastisk tur med vennerne omkring sig. Samtidig var vi på spændende virksomhedsbesøg og fik dermed et anderledes men relevant fagligt indhold.