Mathias Faaborg - Chief Digital Officer hos IIH Nordic

Mathias Faaborg er Chief Digital Officer i IIH Nordic som er specialister i online marketing og web analytics. Her kan du læse om hvad Mathias mener om den nye studieretning på HHX Digital Business på Handelsgymnasiet Nørre Voldgade.

Mathias-Faaborg.jpg

Hvilke kompetencer efterspørger I som Danmarks førende dataanalysebureau?

Digital forretningsforståelse - dvs. evnen til at forstå og kunne arbejde med data i en forretningsmæssig kontekst. Der mener jeg at studenter fra HHX har en særlig kompetence og især i jeres studieretning som jeg har været med til at rådgive om. For en virksomhed er det vigtigt at få truffet de rigtige beslutninger og ført handlingerne ud i livet. Det er helt centralt for os, at folk er selvstændige og ikke venter på at få en opgave, men selv kan se, hvad det fornuftige ’næste skridt’ er: og så tager dét. Det er ikke helt forskelligt fra en rigtig god tjener eller medarbejder i en butik. Kunderne skal kunne forvente, at vi ved, hvad vi taler om, har en klar anbefaling også kan føre tingene ud i livet for dem.

Evnen til at lære nyt – af sig selv - der kommer relativt ofte nye produkter og services som vi skal vurdere på vegne af vores kunder og dét kræver, at vi selv sætter os ind i dem. Dét, der var helt fantastisk for kun 1-2 år siden er måske udrangeret i år. Derfor kræver det at vores medarbejdere er helt komfortable med at lære nyt og vide, at det er nysgerrigheden og evnen til at sætte sig ind i nye ting, der er en del af vores succes.

Er der nogle gensidige kernekompetencer der udbydes på Handelsgymnasiet Nørre Voldgade, som der lægges særlig vægt på hos ansatte hos IIH Nordic? 

Online markedsføring er den største og vigtigste kanal for markedsføring og salg. Historisk har marketing og salg været drevet af erfaring og mere intuitive kompetencer, fx indenfor design og branding. I løbet af de sidste 5 år er alt gået i en retning af at være mere data-drevet. Indsamling af data på hvad kundernes adfærd er på nettet, på websites og ecommerce sites og hvad data på hvad kundernes oplevelser er. I forretningsverdenen er der derfor stort fokus på, at medarbejdere indenfor salg og marketing også forstår sig på analyse og datahåndtering.

Hvilke nøgleord/områder er især vigtige for en virksomheds overlevelse fremover og hvorfor? 

Det, der kommer til at afgøre en virksomheds overlevelsesevne i de næste 5-10 år, er evnen til at identificere kunden og huske kunden hver eneste gang kunden har kontakt med virksomheden. Det er fundamentet for at kunne skræddersy kommunikation, tilbud og sikre at selve kundeinteraktionen er positiv. Den værst mulige oplevelse er der, hvor man skal opgive sin information flere gange, fortælle den samme historie – eller hvor man som herrekunde får tilbud om dametasker, eller kvindelig kunde får tilbud om herrebukser. De virksomheder, der kender og kan identificere sine kunder, vinder. Dét kræver kompetencer indenfor markedsføring og data.

Det er tydeligt at netop forståelsen af kunden er centralt for en god forretning: vi ser flere virksomheder, der søger efter medarbejdere, med en baggrund indenfor psykologi, sociologi og etnografi – der kobler en stærk forståelse af mennesker og vores adfærd, med teknisk kunnen og skarpe digitale kompetencer. Vi har i IIH Nordic både ansatte med kommerciel, programmør, markedsføring og sociologi som uddannelsesbaggrund. Der har I med jeres studieretning HHX Digital Business fokus på at samle disse områder og jeg glæder mig til at følge den. 

 

Mathias-Faaborg.jpg