Fagprøve

Eleven afslutter sin elevtid med en fagprøve i sit speciale. Her kan du læse mere om, hvad fagprøven indebærer, og andre relevante oplysninger for de enkelte specialer.

Den afsluttende fagprøve

Eleven skal ved fagprøven vise, at målene for specialet er nået. Fagprøven skal derfor afspejle det, der er særligt for det enkelte speciale samt elevens evne til at:

  • formulere en idé og fastsætte mål 
  • planlægge og gennemføre en aktivitet inden for et afgrænset arbejdsområde på lærestedet 
  • evaluere egen indsats i forhold til de fastsatte mål. 

Ansvarsfordeling

Forud for den sidste skoleperiode skal eleven gennemføre et projekt på lærepladsen.

Projektets form og indhold vælges af eleven og lærestedet inden for rammer fastsat af skolen og godkendt af skolen.

Det er den skole, hvor eleven gennemfører specialets bundne specialefag, der har ansvar for at tilrettelægge og afholde fagprøveforløbet.

Den fagprøveansvarlige skole skal derfor planlægge en dialog og tidsplan, der sikrer, at: 

  • eleven i samarbejde med virksomheden aftaler en opgaveformulering
  • opgaveformuleringen godkendes af skolen, så eleven kan gennemføre projektet på lærestedet forud for sidste skoleperiode
  • eleven under den sidste skoleperiode kan modtage vejledning fra skolen om praksisrelaterede og teoretiske overvejelser i perioden frem til afleveringen af dokumentationen.

Elevens lærested skal inddrages i problemformuleringen for at sikre, at: 

  • det er muligt at behandle den stillede opgaveformulering i virksomheden
  • eleven i læretiden op til den sidste skoleperiode har mulighed for informationssøgning i lærestedet eller på anden måde mulighed for at inddrage konkret viden og information fra lærestedet
  • at følsomme oplysninger, forretningshemmeligheder mv. ikke er til hinder for at udføre opgaven i overensstemmelse med opgaveformuleringen. 

Skolen skal i samspillet med elev og virksomhed løbende sikre, at eleven forfølger målet fra fagprøveformuleringen.

Da en elev ikke skal “indstilles til fagprøve”, og fagprøveproduktet ikke skal “antages”, for at eleven kan komme til mundtlig eksamination, er det væsentligt, at skolen så tidligt som muligt vejleder elev og virksomhed, hvor skolen vurderer, at eleven er i risiko for at dumpe til fagprøven. 

Projektet 

Fagprøven er baseret på et projekt i lærestedet. Eleven skal her beskæftige sig med en administrativ arbejdsopgave, og hvordan den kan løses i virksomheden. Ved idéudvikling, planlægning og gennemførelse af arbejdsopgaven skal eleven inddrage teorier, metoder og procedurer, der er relevante for specialet. 

Elevens arbejde med dokumentation og forberedelse 

Når opgaven er udført på lærestedet, skal elever under den sidste skoleperiode udarbejde skriftlig dokumentation, som afleveres inden for en frist fastsat af skolen.

Dokumentationen er eksaminationsgrundlag for eksaminationen under den mundtlige prøve og indgår samtidigt i bedømmelsesgrundlaget og skal have et omfang svarende til:

  • 10-15 normalsider af 2.400 anslag inklusive mellemrum og eksklusive evt. forside, indholdsfortegnelse, kildehenvisning og bilag. 

Under den sidste skoleperiode skal en skoles lokaler og øvrige undervisningsudstyr så vidt muligt være til rådighed for eleven inden for normal undervisningstid.

Eleven har under skoleperioden krav på den vejledning, som følger af de normale regler for undervisningens gennemførelse. Eleven forbereder desuden under den sidste skoleperiode fremlæggelse af projektet til den mundtlige prøve. 

Bedømmelse og bedømmelseskriterier 

Den mundtlige prøve består af:elevens indledende mundtlige fremlæggelse af sin dokumentation af projektet og en efterfølgende eksamination.

Bedømmelsen ved den mundtlige prøve er en helhedsvurdering af:

  • elevens afleverede skriftlige dokumentation 
  • elevens indledende mundtlige fremlæggelse af sin dokumentation af projektet
  • elevens præstation under den efterfølgende eksamination. 

I bedømmelseskriterierne, som fastlægges af skolen i den lokale bedømmelsesplan, indgår:

  • slutmål for specialet med udgangspunkt i de mål, der er særlige for det enkelte speciale
  • elevens evne til at udføre en arbejdsopgave under inddragelse af de for specialet relevante teorier, metoder og procedurer
  • elevens evne til at kvalitetssikre sin skriftlige kommunikation 
  • elevens evne til at evaluere egen indsats i forhold til de fastsatte mål for opgaven.

Du kan herunder læse mere om, hvordan de enkelte specialer har organiseret arbejdet med fagprøven.

Generelle oplysninger om fagprøven

Administration

Kontoruddannelsen i administration afsluttes med en fagprøve, som er en mundtlig eksamen på baggrund af et skriftligt produkt. Administrationseleven må først påbegynde fagprøven, når der er 6 måneder tilbage af ansættelsestiden hos virksomheden.

Fagprøven skal skrives i praktikperioder og ikke i skoleperioderne. Virksomheden skal derfor afsætte tid i uddannelsesplanen til fagprøven. Fagprøven er normeret til at være 1-2 ugers arbejde, når forundersøgelsen med indhentning af data er udført.

Niels Brock (tilbyder både elev og elevansvarlig vejledning, når fagprøverummet åbnes 3 måneder før fagprøven, her udarbejdes der også en fagprøvekontrakt elev og elevansvarlig imellem.

I starten af forløbet udarbejdes der en fælles fagprøvekontrakt, så der er enighed om fagprøvens tema og planlægning.

Offenlig administration

Uddannelsen til kontorelev med speciale i offentlig administration afsluttes med en fagprøve, som er en mundtlig eksamen på baggrund af et skriftligt produkt.

Eleven må først påbegynde fagprøven når der er 6 måneder tilbage af elevens ansættelsestid hos virksomheden. Eleven samler data ind i elevtiden og skriver fagprøven færdig i den sidste skoleperiode – også kaldet skriveperioden.

Virksomheden skal derfor afsætte tid i elevens uddannelsesplan til fagprøven. Niels Brock vejleder og rådgiver naturligvis eleven igennem hele processen. I starten af forløbet udarbejdes der en fælles fagprøvekontrakt, så der er enighed om fagprøves tema og planlægning.

Lønadministration

Kontoruddannelsen i lønadministration afsluttes med en fagprøve, som er en mundtlig eksamen på baggrund af et skriftligt produkt. Eleven må først påbegynde fagprøven, når der er 6 måneder tilbage af elevtiden hos virksomheden.

Fagprøven skal skrives i skriveugen, men omhandler en arbejdsopgave, som løses i virksomheden. Virksomheden skal derfor afsætte tid i uddannelsesplanen til fagprøven.

Fagprøven er normeret til at være 1 uges arbejde, når forundersøgelsen med indhentning af data er udført. Niels Brock tilbyder både elev og elevansvarlig vejledning, når fagprøven nærmer sig.

Salgsassistent

Uddannelsen afsluttes med en fagprøve, som er en mundtlig eksamen på baggrund af en salgsaktivitet ude i butikken eller på nettet.

Eleven må først påbegynde fagprøven når der er 6 måneder tilbage af elevens ansættelsestid hos virksomheden.

Eleven skal arbejde med fagprøven i sine praktikperioder, og ikke på skoleperioderne. Virksomheden skal derfor afsætte tid i elevens uddannelsesplan til fagprøven.

Fagprøven er normeret til at svare til 5 arbejdsdage. 

I starten af forløbet udarbejdes der en fælles fagprøvekontrakt, så der er enighed om fagprøvens tema og planlægning.

Niels Brock vejleder og rådgiver naturligvis eleven igennem hele processen.

Digital handel

Uddannelsen afsluttes med en fagprøve, som er en mundtlig eksamen på baggrund af en salgsaktivitet ude i butikken eller på nettet.

Fagprøven må først påbegyndes, når der er 6 måneder tilbage af ansættelsestiden hos virksomheden.

Der skal arbejdes på fagprøven i elevtiden, og ikke i skoleperioderne. Virksomheden skal derfor afsætte tid i uddannelsesplanen til fagprøven. 

Fagprøven er normeret til at svare til 5 arbejdsdage.

I starten af forløbet udarbejdes der en fælles fagprøvekontrakt, så der er enighed om fagprøvens tema og planlægning.

Niels Brock vejleder og rådgiver naturligvis igennem hele processen.

Convenience

Uddannelsen afsluttes med en fagprøve, som er en mundtlig eksamen på baggrund af en aktivitet, som er gennemført i butikken.

Eleven må først påbegynde fagprøven når der er 6 måneder tilbage af uddannelsen.

Eleven skal arbejde med fagprøven i sin praksis.

I starten af forløbet udarbejdes der en fælles fagprøvekontrakt, så der er enighed om fagprøvens tema og planlægning.

Niels Brock vejleder og rådgiver naturligvis igennem hele processen.