Skoleophold på Administration
Her kan du blive klogere på din elevs uddannelsesforløb, og hvordan du hjælper din elev til at få mest ud af sin skole- og praktiktid.
Generelt om Administration
Specielt administration er efterhånden kendt som "den digitale kontoruddannelse", fordi størstedelen af fagene er tilrettelagt digitalt. Det giver virksomheden og eleven mulighed for at planlægge fagene fleksibelt i forhold til opgaver og branchemæssige udfordringer. Specialet retter sig mod virksomheders administrative arbejdsområder, uanset om virksomheden er beskæftiget med produktion, service handel eller andet.
Skoleforløb
Administrationsspecialet på Niels Brock er tilrettelagt således, at der gives større mulighed for en fleksibel skolemodel. Eleverne tilmeldes de 4 bundne fag ved uddannelses start, men disse perioder kan der rykkes rundt på, så de i højere grad kan tilpasses virksomhedens højsæson eller tidspunkter for spidsbelastning. Endvidere er det muligt at tilpasse skoleperioder til praktikken, så elevens læring optimeres. Udover de bundne fag, tilmelder eleven sig minimum 2 valgfag og max. 6. Hvis eleven har en realkompetencevurdering (RKV) ændres antallet fra min. 2 valgfag til max. 6. Herudover er 4 ugers erhvervsrettet påbygningsfag også mulig for begge elevtyper. Et påbygningsfag kan ikke erstattes med valgfag - og vil altid ligge udover valgfag.
Alle de bundne fag - og mange valgfag er tilrettelagt fysisk & digitalt. Dvs. at eleven starter på et fag med en fysisk dag på skolen*, herefter tilrettelægger eleven de resterende 4 dage over en 2 ugers periode. Disse 4 dage er selvstudie, som foregår her på Mit Niels Brock.
På skolen arbejder eleverne inden for fire hovedområder:
- Projektadministration
Eleverne lærer at kunne indgå i arbejdsopgaver på tværs af virksomheden både internt og eksternt. Efter forløbet kan eleven koordinere og medvirke til mindre projektopgaver i virksomheden. - Virksomhedskommunikation
Eleverne lærer at kunne løse sine arbejdsopgaver med en professionel tilgang til det skriftlige og mundtlige sprog. - Optimering
Eleverne lærer at kortlægge, analysere og optimere administrative arbejdsopgaver samt beregne de økonomiske konsekvenser af optimeringen. Derudover skal eleven kunne planlægge og optimere sin egen arbejdsdag. - Datahåndtering
Eleven lære at indsamle relevante data kildekritisk og etisk på power BI, så de efterfølgende kan rense deres big data til brugbar viden for virksomheden.
Valgfag
Eleverne kan vælge mellem mange forskelige valgfag alt efter virksomhedstype og praktikmål. Specialet kan dermed tones i forskellige retninger. Vi hjælper gerne med valget.
På administrationsspecialet skal eleven vælge 3-7 valgfag. Tilmelding sker via Niels Brocks hjemmeside Kontoruddannelse med speciale i administration - Niels Brock . Nedenfor ser du de enkelte valgfag, og de tilknyttede praktikmål og læringsmål. Fagene udbydes enten ved fysisk fremmøde (F), ren online undervisning (O) eller digitalt (D). Digitale valgfag udbydes med en opstarts workshop, hvor eleven møder på skolen første dag, og derefter tilrettelægges faget med 4 selvstudiedage.
* = Alle digitale fag, starter med en workshop (fysisk dag) efterfulgt af 4 selvstudiedage som lægges indenfor de efterfølgende 2 uger.
Oversigt over skoleophold og fag
Nedenfor ser du en oversigt over alle skoleopholdene på Administration. Ved hvert skoleophold finder du:
- Om skoleopholdet - Her finder du generelle informationer om fagets indhold og teamer.
- Læringsmål for praktik og skoleophold - Der findes mål for både praktik og fag på skolen. Disse mål er beskrevet i uddannelsesordningen for kontoruddannelser.
- Elevopgaver før og efter skoleopholdet - Formålet med opgaverne er at give eleven praktiske erfaringer med faget, som eleven kan bringe med ind i undervisningen. På nogle af specialerne får eleverne hjemmeopgaver, som skal forberede dem til næste skoleophold. Du kan se hjemmeopgaven på siden for det pågældende fag.
Før og efter et skoleophold anbefaler vi, du afholder en samtale med eleven for at binde praktik og skoleophold sammen. Læs mere her
1. Om skoleopholdet
Faget starter med en workshop og derefter planlægges 4 selvstudiedage ift. den deadline, som eleven får opgivet i indkaldelsesbrevet fra skolen. Eleverne lærer at understøtte koordination af ”projekter” i ordets bredeste betydning og ikke kun formelle projekter. Det handler om den administrative medarbejders egne arbejdsopgaver, og særligt om den administrative medarbejders arbejdsplanlægning som tæt forbundet med andres arbejdsplanlægning, dvs. de særlige koordinationsopgaver, som administrative varetager. Det gælder f.eks. en effektiv tids-, aftale- og dokumentstyring og med anvendelse af avancerede it-funktioner.
Emner på skoleopholdet
- Onboarding på uddannelsen
- Planlægning af egne arbejdsopgaver
- Målsætning
- Interessenter i projekter
- Struktur og tidsstyring
- Succeskriterier
Valgfag
- Projektstyring (Udbydes som ekspertfag)
- Projektstyring og økonomi (erhvervsrettet påbygning)
2. Læringsmål for praktik og skoleophold
For praktikken
- Virksomhedens eller afdelingens håndtering af data i forhold til regnskabs-/økonomifunktionen
- Udføre opgaver ud fra fastlagte koncepter/rutiner for kvalitetssikring
- Registrere/arkivere og behandle opgaver i it- systemer
- Planlægge og prioritere egne daglige arbejdsopgaver
- Deltage i implementering af nye arbejdsprocesser, sagsgange eller lignende
- Planlægge, koordinere og gennemføre praktiske og administrative funktioner ved møder, konferencer, kurser eller lignende
- Udføre administrative funktioner i forbindelse med projektstyring, herunder f.eks. koordinering, opdatering af projektplaner, mødeplanlægning og -afholdelse, opfølgning på aktiviteter og ajourføring af dokumenter
For skoleopholdet
- Formålet er, at eleven kan indgå̊ i arbejdsopgaver på tværs af virksomheden både internt og eksternt.
- Eleven kan koordinere mindre projektopgaver i virksomheden
- Eleven kan anvende metoder og it-værktøjer til at prioritere egne arbejdsopgaver i forhold til fx, hvilke der har forrang for andre, og i forhold til tidsfrister
- Eleven kan kvalitetssikre egne arbejdsopgaver, herunder anvende it værktøjer til projektadministration og forstå̊ hvordan kvaliteten af eget arbejde påvirker andre personalegrupper positivt/negativt
- Eleven kan udfylde og ajourføre forskellige projektdokumenter og vedligeholde disse fx risici, interessenter, ressourcer, opgave- og tidsstyrring
- Eleven har en forståelse af egne stærke og svage sider i samarbejdet med andre af virksomhedens medarbejdere, samt kan genkende andre medarbejderes roller og funktioner i opgaveløsningen
3. Elevopgaver før og efter skoleopholdet
Inden skoleopholdet
- Eleven introduceres til virksomhedens organisation
- Eleven kender de forretningsmodeller som virksomheden får indtjening fra
- Eleven er introduceret for virksomhedens foretrukne projektmodel
Efter skoleopholdet
- Eleven kan opdatere og bruge Gantt-kort
- Eleven kan opdatere handlingsplaner
- Eleven kan foretage tidsregistrering og genkende konsekvenser ved overskridelse
1. Om skoleopholdet
Fagets varighed er på 1 uge (5 arbejdsdage).Det er en kernekompetence for en administrativ medarbejder at formulere sig skriftligt og mundtligt, og samtidigt er det den administrative medarbejders særlige opgave at kvalitetssikre andre medarbejdergruppers skriftlige arbejde, så faget arbejder også med korrekturlæsning og opsætning af tekster. Eleverne lærer, hvordan it- værktøjer og særligt avancerede it-funktioner kan understøtte arbejdsmetoderne.
Emner på skoleopholdet
- Kvalitetssikring af tekster
- Gennemgang af referatteknik
- Mødetilrettelæggelse og mødeafholdelse
- Valg af kommunikationskanaler
2. Læringsmål for praktik og skoleophold
For praktikken
- Varetage opgaver ud fra en forståelse af virksomhedens forretningsgrundlag (hvordan tjener virksomheden penge?)
- Kommunikere og servicere ud fra virksomhedens koncepter/rutiner for service og kvalitetssikring
- Kommunikere mundtlig og skriftlig ud fra virksomhedens krav til sprogbrug, herunder f.eks. sprogpolitik, anvendelse af standarder mv.
- Varetage kalenderstyring, mødeplanlægning og lignende koordinering
For skoleopholdet
- Formålet er, at eleven kan løse sine arbejdsopgaver med en professionel tilgang til det skriftlige og mundtlige sprog.
- Eleven kan på baggrund af en mundtlig besked kommunikere et skriftligt budskab og omvendt, herunder omsætte en mundtlig besked fra en kollega til en skriftlig besked til en kunde, hvor eleven omformulerer talesproget til professionelt skriftsprog og med relevant disposition.
- Eleven kan tale situationsbestemt med kolleger, kunder og andre interessenter, herunder tilpasse sit ordvalg og emnevalg til den professionelle samtale.
- Eleven kan foretage kvalitetssikring af egne og andres tekster og kan anvende hjælpemidler hertil, fx korrekturlæsning, opsætning, tegnsætning, layout og versionering.
- Eleven kan vurdere, hvorvidt det er mest hensigtsmæssigt at kommunikere mundtligt, skriftligt eller digitalt, når eleven formidler en intern besked, en mødeindkaldelse, besked til en kunde, en aftale eller lignende.
- Eleven kan tage forskellige referater og stå̊ for mødetilrettelæggelse med fx mødeindkaldelser, bestilling af forplejning og bestilling af lokale.
3. Elevopgaver før og efter skoleopholdet
Inden skoleopholdet
- Hvis virksomheden har en skrive- og eller kommunikationspolitik, vil det være oplagt at eleven får tid til at gennemgå denne.
- At eleven får en tekst eller lignende fra virksomheden, som kan forbedres eller forenkles på skoleopholdet.
- At eleven har deltaget i arbejdet omkring mødetilrettelæggelse - gerne et større møde, hvis dette er muligt.
Efter skoleopholdet
- Eleven får lov til at deltage i arbejdet med referater.
- Eleven kan bistå i arbejdet med mødeindkaldelse, bestilling forplejning, udstyr mv.
- Eleven kan bistå i arbejdet med mindre kommunikationsopgaver såvel mundtligt som skriftligt.
1. Om skoleopholdet
Overordnet lærer eleverne at se optimeringer fra forskellige vinkler. Derfor gennemgås spildtyperne indenfor Lean tankegangen, økonomiske konsekvenser og overvejelser. De lærer således at tilpasse optimeringsopgaver ud fra et ressource syn. Dernæst vil der være fokus på "substainability" og kunderejser, hvor vi ser på optimeringer ud fra et holdbarhedsprincip og kundens tilfredshed. Endelig vil eleven være i stand til at kunne udarbejde manualer eller procesbeskrivelser ud fra et eller flere af ovennævnte hensyn.
Emner på skoleopholdet
- Tidsrøvere
- Implementering
- Kunderejser/designthinking
- Påvirkninger
- Værktøjer til planlægning og prioritering
- Manualer
Valgfag - sådan kan eleven lære endnu mere om optimering af arbejdsprocesser
- Kvalitet og service (her kan eleven lære mere om, hvilket kvalitets- og serviceniveau der stilles til rådighed og hvordan der arbejdes med emnet på forskellige organisatoriske planer)
- EU og Bruxelles (erhvervsrettet påbygning) (Eleven får mulighed for at deltage på studietur, hvor vi besøger Bruxelles og de forskellige instanser omkring EU).
2. Læringsmål for praktik og skoleophold
For praktikken
- Udføre opgaver ud fra fastlagte koncepter/rutiner for kvalitetssikring
- Deltage i effektivisering/optimering af administrative arbejdsprocesser
- Deltage i implementering af nye arbejdsprocesser, sagsgange eller lignende
For skoleopholdet
- Formål er, at eleven kan kortlægge, analysere og optimere administrative arbejdsopgaver samt beregne de økonomiske konsekvenser af optimeringen. Derudover skal eleven kunne planlægge og optimere sin egen arbejdsdag.
- Eleven kan kortlægge, analysere og optimere konkrete administrative arbejdsfunktioner og udregne de økonomiske påvirkninger heraf
- Eleven kan vurdere, hvorvidt optimering af egne administrative arbejdsgange påvirker andre funktioner i virksomheden og vurdere, hvad der er bedst for virksomheden som helhed
- Eleven kan anvende relevante værktøjer til optimering, herunder it værktøjer til mødehåndtering, aftalestyring, adresselister og lignende
- Eleven kan minimere "tidsrøvere", der hindrer effektivitet i arbejdsdagen, herunder håndtere mails, møder, kolleger mv. på en effektiv og optimal måde
- Eleven kan udarbejde manualer/standardbeskrivelser til andre personalegrupper om optimering af en administrativ arbejdsgang og dens betydning for andre personalegruppers arbejdsrutiner
- Eleven kan anvende modeller til at implementere og vedligeholde løbende forbedringer, dvs. justere sine arbejdsrutiner ud fra en given optimering
3. Elevopgaver før og efter skoleopholdet
Inden skoleopholdet
- Eleven kan få til opgave af udarbejde eller forbedre en manual i forbindelse med skoleforløbet
- Eleven kan få mulighed for at sparre med en eller flere kollegaer om evt spild i virksomheden.
- Eleven kan få forklaret om en historisk og større optimering i virksomheden samt de konsekvenser den har haft.
- Eleven kan få forklaret en konkret cost-benefit analyse som er foretaget i virksomheden.
Efter skoleopholdet
- Eleven kan arbejde med mindre optimeringsopgaver i virksomheden eller bistå i større optimeringsopgaver.
- Eleven kan udarbejde med manualer eller procesbeskrivelser.
- Eleven kan deltage i arbejdet med kunderejser og/eller deltage i kortlægning af denne.
1. Om skoleopholdet
I Datahåndtering tager vi udgangspunkt i de datatyper eleven berører i virksomheden. Herefter indsamler vi kildekritisk data, der understøtter et tema/emne i virksomheden, vi gerne vil komme med et videns baseret svar på en effektiviseret løsning af. Data fra forskellige platforme samles på power BI desktop, og renses/valideres ud fra formål, datasikkerhed, etik, GDPR, så de er kvalitetssikrede efter virksomhedens rammesætning. Med de rensede data analyseres og kvalificeres de med VRIO modellen, SWOT modellen og strategi analysen TOWS modellen, så eleven ud fra en strategi kan anvende disse data til fordel for virksomheden
Emner på skoleopholdet
- Datatyper & Datakilder
- Dataetik
- Oprettelse & behandling af data
- Big data - Bæredygtige data
Valgfag - sådan kan eleven lære endnu mere om datahåndtering.
- Databehandling indgår i alle efterfølgende valgfag, så her må fokus være at tilknytte de fag der er mest relevante for virksomheden.
- EU og Bruxelles (erhvervsrettet påbygning) (Eleven får mulighed for at deltage på studietur, hvor vi besøger Bruxelles og de forskellige instanser omkring EU). Her skal data også indsamles til brug for forskellige besvarelser.
2. Læringsmål for praktik og skoleophold
For praktikken:
- Mangler
For skoleperioderne:
- Mangler
3. Elevopgaver før og efter skoleopholdet
Før eleven starter
- Eleven har til opgave at overveje og medtage
- Hvilke data I har i virksomheden?
- Hvilke kunder, leverandører, og digitale platforme eleven udveksler data med?
- Hvad eleven jævnligt har brug for at få data på?
- Eleven kan få mulighed for at sparre med en eller flere kollegaer om etiske regler.
- Eleven har behov for at pitche og få feedback.
- Eleven kan få adgang til relevante data typer, der bliver behandlet sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Efter eleven er startet
- Eleven kan arbejde med mindre databehandlingsopgaver i virksomheden eller bistå i større databehandlingsopgaver.
- Eleven kan udarbejde databehandlingsprocesser med baggrund i forløbet.
- Eleven kan anvende rensede data til fordel for virksomheden.
1. Om skoleopholdet
Formålet med dette valgfag i excel på digital administration er, at du opnår viden om excels opbygning og anvendelse, samt færdigheder til at kunne anvende forskellige funktionaliteter. Valgfaget foregår via onlineundervisning, så du kan løse faget hjemmefra.
Faget er åbent i periode på 30 dage
2. Læringsmål for praktik og skoleophold
For praktikken
- Det er en fordel, men ikke et krav at eleven arbejder med regneark herunder særligt Excel i praktikken. Det er særligt i praktikken at eleven kan tilegne sig rutine i brug af Excel.
For skoleopholdet
Eleven lærer:
- hvordan et regneark fungerer
- formler, funktioner og referencer
- at formatere et regneark flot og professionelt
- dataanalyse med pivottabeller
- diagrammer og tabeller
- betinget formatering
- avancerede funktioner
- introduktion til makroer
1. Om skoleopholdet
Eleven lærer om den danske model og opnår et indblik i de ansættelsesretlige regler. Derudover får eleven et indblik i rekrutterings- og opsigelsesprocedurer, personalepolitikker og databeskyttelse.
2. Læringsmål for praktik og skoleophold
For praktikken
- Det er en fordel, men ikke et krav at eleven arbejder med HR relaterede opgaver i praktikken. Eleven skal dog have indsigt i, hvilke overenskomstmæssige områder virksomhedens ansatte arbejder under.
For skoleopholdet
- Eleven har kendskab til hovedprincipper inden for ansættelsesret, herunder funktionærloven.
- Eleven har kendskab til hovedprincipper inden for kollektiv arbejdsret.
- Eleven har kendskab til hovedprincipper inden for ferieloven.
- Eleven kan varetage det administrative arbejde i forbindelse med gængse ansættelsesprocedurer, herunder udformning af ansættelseskontrakter, indberetning af stamdataoplysninger, samt bistå ved udformning af introduktionsprogrammer for nye medarbejdere mv. på baggrund af viden om gældende lovgivning, overenskomster, regler mv.
- Eleven kan evt. i samarbejde med den juridiske ansvarlige medvirke i den daglige behandling af personalesager, herunder kommunikation af afgørelser og retningslinjer til medarbejderne.
- Eleven kan selvstændigt indhente relevant materiale til brug for behandling af personalesager, herunder eksempelvis retsregler og tidligere afgørelser vedrørende ansættelse, afskedigelse, overarbejde, sygdom mv.
- Eleven har kendskab til forskellige personaleudviklingsaktiviteter, f.eks. MUS og kursusaktiviteter, og kan medvirke ved planlægning, udførsel og efterbehandling af disse.
- Eleven har kendskab til måling af sociale forhold i virksomheden i relation til virksomhedens ESG-regnskab.
1. Om skoleopholdet
Eleven får kendskab til de mest anvendte fagudtryk i forbindelse med international handel, de relevante told og samhandelsunioner og de almindeligst forekommende transportdokumenter. Eleven skal på baggrund heraf kunne udføre de almindeligst forekommende administrative opgaver i forbindelse med international handel.
2. Læringsmål for praktik og skoleophold
For praktikken
- Det er en fordel, men ikke et krav at eleven arbejder med international handel i praktikken. Det kan være kompliceret stof for eleven, hvis der ikke er tilknyttet en praktisk tilgang til faget.
For skoleopholdet
- Eleven kender Danmarks internationale handel fordelt på lande/regioner og varer.
- Eleven kender til teorier for hvorfor international handel opstår.
- Eleven kender gældende relevant lovgivning og regelsæt på væsentlige markeder, herunder bla. CISG (Den internationale købelov).
- Eleven kender til international handelspolitik, herunder bl.a. handelsrestriktioner.
- Eleven kender de almindeligst forekommende transport- og forsikringsforhold i international handel.
- Eleven kender til de forskellige typer af transport- og tolddokumenter og kan anvende de almindeligst forekommende.
- Eleven kan anvende metoder til sikring af internationale betalinger, herunder remburser og kurssikring
1. Om skoleopholdet
Formålet med faget er at give dig et kendskab til sammenhængen mellem kvalitet og service. Du skal have en grundlæggende forståelse for de omkostningsmæssige konsekvenser af god og dårlig kvalitet i leveringen af serviceydelser og produkter.
2. Læringsmål for praktik og skoleophold
For praktikken
Faget kan relateres til alle jobmæssige funktioner i virksomheden. Eleven vil dermed få en god forståelse for, hvordan der arbejdes med kvalitetsbegreber i virksomheden. Der kan med fordel opnås større indsigt i faget, hvis eleven på fordel er blevet gjort bekendt med kvalitetsarbejdet i virksomheden.
For skoleopholdet
- Eleven skal kende servicefunktionernes sammenhæng med og indplacering i virksomhedens organisation.
- Eleven skal kende betydningen af kvalitet og service for kunders og samarbejdspartneres syn på virksomheden.
- Eleven skal kende nødvendigheden af en velfungerende kommunikation for at opnå et effektivt samarbejde mellem virksomhedens enheder.
- Eleven kender begreberne ekstern og intern kvalitet.
- Eleven skal kunne yde en god service i udførelsen af de administrative funktioner.
- Eleven skal kunne anvende begreberne kvalitet og service i udførelsen af konkrete arbejdsfunktioner, f.eks. telefonbetjening og receptionsfunktioner.
- Eleven skal beherske at formulere sig præcist og nuanceret i forhold til omverdenen i forbindelse med bl.a. telefonbetjening, korrespondance og anden ekstern kommunikation.
1. Om skoleopholdet
Formålet med faget er, at give eleven kendskab til den økonomiske sammenhæng mellem indkøb, råvarelager, produktion, færdigvarelager og salgsfunktionen i virksomheden.
2. Læringsmål for praktik og skoleophold
For praktikken
- Det er en fordel, men ikke et krav at eleven arbejder med logistik i praktikken. Det kan være kompliceret stof for eleven, hvis der ikke er tilknyttet en praktisk tilgang til faget.
For skoleopholdet
- Eleven skal kende materiale- og informationsstrømme fra råvareproducent til slutbruger.
- Eleven skal kende materialestrømmenes samfundsmæssige betydning set ud fra hensynet til både miljøet og virksomhedernes økonomiske interesse.
- Eleven skal kunne foretage logistisk planlægning.
- Eleven skal kunne anvende grundlæggende logistiske metoder og værktøjer i forbindelse med beskrivelse af en konkret virksomhed.
- Eleven skal kunne anvende de almindeligst forekommende lagerstyringsprincipper, som f.eks. Just In Time (JIT), Først Ind Først Ud (FIFU), og Sidst Ind Først Ud (SIFU) samt rullende lager og fjernlager
1. Om skoleopholdet
Formålet med faget er, at du lærer du at bruge relevante kommunikationsmodeller og at beherske din egen rolle i en kommunikationssituation. Du lærer også om grundprincipper for konflikthåndtering herunder assertion i forhold til interne og eksterne samarbejdspartnere.
2. Læringsmål for praktik og skoleophold
For praktikken
- Eleven vil kunne anvende kompetencer i faget og overfører denne læring til de mange forskellige arbejdssituationer både internt og eksternt i virksomheden.
For skoleopholdet
- Eleven kan anvende relevante kommunikationsmodeller til mundtlig kommunikation.
- Eleven kan bruge forskellige former for kommunikation målrettet målgruppen med det formål, at få budskabet frem.
- Eleven behersker egen rolle i en kommunikationssituation og hvilken betydning fremtoning og sprogbrug har for kommunikationens udfald.
- Eleven har kendskab til betydningen af konflikthåndtering både internt og eksternt og kan beherske grundprincipper for konflikthåndtering, herunder fx assertion i forhold til interne og eksterne samarbejdspartnere.
- Eleven kan identificere professionel serviceorienteret adfærd og skelne mellem konfliktfremmende og dæmpende adfærd.
- Eleven kan anvende teknikker til håndtering af konflikter med baggrund i forståelsen af menneskers psykologiske spil og forskellige roller og udvise forståelse for krisereaktioner.
1. Om skoleopholdet
Formålet med faget er, at eleven får trænet sin personlige fremtræden og afprøvet forskellige præsentationsteknikker, så eleven selvstændigt kan planlægge en præsentation af et emne for en målgruppe. Eleven skal kende baggrunden for, at samme emne kan præsenteres forskelligt afhængigt af målgruppe og formål.
2. Læringsmål for praktik og skoleophold
For praktikken
- Eleven bliver klædt på ift. præsentationer i virksomheden – det vil være oplagt, at eleven efterfølgende får mulighed for at prøve det lærte af i virksomheden. Samtidig kan eleven bidrage til at udvælge den mest optimale præsentationsform ift. emne og målgruppe. Endeligt styrkes eleven i, hvordan en evt. fagprøve præsentation kan gribes an.
For skoleopholdet
- Eleven skal beherske forskellige former for værktøj til brug for udarbejdelse af oplæg til præsentation og instruktion fx mind-map systemet, lektionsplan, manual osv..
- Eleven skal kunne præsentere og instruere på baggrund af et selvvalgt emne.
- Eleven skal kunne vurdere egne præstationer og eventuelt forbedre disse for at kunne gennemføre præsentation og instruktion.
- Eleven kan vurdere og vælge den form der passer til målgruppen i en given situation.
- Eleven behersker personlig fremtræden i forhold til fx betoning, kropssprog, nervøsitet, feedback mm.
- Eleven behersker forskellige former for værktøj til brug for udarbejdelse af oplæg til præsentation og instruktion fx mindmap systemet, lektionsplan, manual osv.
- Eleven behersker forskellige gennemførelsesteknikker og visualiseringsværk-tøjer, fx projekter, tavle, flipover og skriftlige oplæg.
1. Om skoleopholdet
- Eleven får kendskab til det geografiske og kulturelle verdensbillede for derigennem at kunne forstå de kulturelt betingede normer, der påvirker menneskers holdninger og forventninger til at forbruge og yde service.
- Eleven forstår, at service og international kulturforståelse handler om den interaktive markedsføring af det danske turistprodukt og dermed er et redskab for medarbejderen til at yde en god og differentieret service over for internationale kunder.
- Eleven får gennem brugen af Geert Hofstedes kulturparametre en perspektiveret go anvendelig sammenligning af forskellige kulturkredse.
- Eleven skal beherske forståelsen af kundernes kulturbestemte adfærd i en servicemæssig sammenhæng.
2. Læringsmål for praktik og skoleophold
For praktikken
- Valgfaget er oplagt for vores elever i turist- og servicebranchen. Eleverne vil kunne bruge sin praktiske erfaring fra virksomheden til at løfte sin forståelse for faget. Derudover vil eleven efter deltagelse i faget, kunne bidrage positivt til at udvikle på virksomhedens serviceniveau.
For skoleopholdet
- Eleven skal beherske forskellige former for værktøj til brug for udarbejdelse af oplæg til præsentation og instruktion fx mind-map systemet, lektionsplan, manual osv..
- Eleven skal kunne præsentere og instruere på baggrund af et selvvalgt emne.
- Eleven skal kunne vurdere egne præstationer og eventuelt forbedre disse for at kunne gennemføre præsentation og instruktion.
- Eleven kan vurdere og vælge den form der passer til målgruppen i en given situation.
- Eleven behersker personlig fremtræden i forhold til fx betoning, kropssprog, nervøsitet, feedback mm.
- Eleven behersker forskellige former for værktøj til brug for udarbejdelse af oplæg til præsentation og instruktion fx mindmap systemet, lektionsplan, manual osv.
- Eleven behersker forskellige gennemførelsesteknikker og visualiseringsværk-tøjer, fx projekter, tavle, flipover og skriftlige oplæg.
1. Om skoleopholdet
Formålet med faget er, at eleven skal kende til salgs- og markedsføringsforhold indenfor forskellige brancher, så eleven kan deltage i gennemførelsen af markedsanalyser, markedsbearbejdning og planlægning af salgskampagner.
2. Læringsmål for praktik og skoleophold
For praktikken
- Det er en fordel, men ikke et krav, at eleven arbejder med salgs- eller markedsføringsaktiviteter i virksomheden. Eleven skal have kendskab til de evt. digitale markedsføringskanaler, som virksomheden bruger – og ikke mindst have modtaget introduktion til virksomhedens målgruppe(r).
For skoleopholdet
- definere værdiskabelse, afsætningskanaler og midler til pleje af kunderelationer.
- Eleven skal kunne anvende de sociale platforme både i forhold til kommunikation, markedsføring, planlægning, gennemførelse og evaluering af events.
- Eleven skal kunne pleje kunderelationer og understøtte mersalg via brug af bl.a. sociale medier. Eleven skal kunne aflæse brugeradfærd og signalværdi i forbindelse med brug af sociale medier. Eleven skal kunne anvende forskellige metoder og modeller til at strukturere og fremme virksomhedens salg både via digitale platforme, i præsentationer og i det opsøgende, personlige salg.
1. Om skoleopholdet
Formålet med faget er, at eleven kan løse sine arbejdsopgaver med en professionel tilgang til det skriftlige sprog. Sådan at eleven formår at omsætte teori til praksis ift. valg af teorier og modeller samt kanal, dokumenttype etc. Dette læres ved at opsøge viden og arbejde med øvelser direkte relateret til praktikstedet med efterfølgende refleksion, som derigennem sammenkobler elevens læring på et højere niveau.
2. Læringsmål for praktik og skoleophold
For praktikken
- Faget er relevant for alle kontorelever uanset branche eller speciale. Vi tager udgangspunkt i tekster fra elevens egen virksomhed eller organisation, derfor bør elevens støttes i, hvilke dokumenter der vil være relevante ift. forbedring og tilpasning, at medbringe på skolen.
For skoleopholdet
- Eleven kan arbejde med skriftlig kommunikation i forhold til virksomhedens etiske, juridiske og økonomiske ansvar
- Eleven kan tilpasse sit skriftlige sprog til at fremme forskellige formål med kommunikationen og f.eks. skelne mellem et salgsbrev og en reklamation, mellem erhvervs- og privatkunder eller mellem offentlige og private modtagere i en offentlig organisation.
- Eleven behersker forskellige dispositionsprincipper i forhold til breve, blanketter, rapporter og anden korrespondance
- Eleven kan begå sig skriftligt på de sociale medier i professionelt sammenhænge og anvende forskellige digitale medier og forståelsen heraf
- Eleven kan anvende avancerede it-funktioner i tekstbehandling eller andre værktøjer til at understøtte sprogrigtighed, disponering, layout og andre kvalitetskrav i forhold til virksomhedens kommunikation
1. Om skoleopholdet
Formålet med faget er, at du får styr på grundlæggende bogføring og registrering, du får styr på kunde- og leverandør- og lagerstyringen, du får et grundlæggende kendskab til regnskabet og nøgletal og du får kendskab til de gode funktioner i Excel, når man skal arbejde med tal og økonomi.
2. Læringsmål for praktik og skoleophold
For praktikken
- Faget er relevant for administrationselever, som også deltager i arbejdet med økonomistyring. Eleven for en grundlæggende forståelse for de økonomiske arbejdsopgaver.
For skoleopholdet
- Eleven kan bogføre i økonomisystemer og kan foretage registreringer og dokumentation herfor Eleven kan læse årsregnskaber og kan forstå de vigtige elementer til beregning af relevante Eleven kan lave kontoplaner i et økonomistyringssystem, konteringsinstrukser og kan redigere kontoplanen og har kendskab til transaktionsspor og kontrolspor i et økonomistyringssystem Eleven kan bruge regneark til at oprette, lave formler, redigere, sortere og filtrere regneark på eksempelvis kundelister, lageroptegnelser, prislister, nøgletalsberegning eller varefortegnelser, samt præsentere resultaterne i rapporter eller præsentationer
- Eleven kan tilpasse regnearkets brugerflade, så regnearket kan anvendes af andre, fx ved at anvende låste celler og makroer
- Eleven kan estimere, forstå prissætningskalkulationer, lave cost/benefit beregninger og kalkulere på diverse administrative opgaver fx projekter, optimering af arbejdsgange, forecasts o.l.
- Eleven kan selvstændigt varetage virksomhedens debitor-, kreditor- og lagerstyring ved hjælp af et økonomistyringsprogram
Søg om erhvervsrettet påbygning
Din elev kan udover de obligatoriske specialefag og valgfag, vælge op til 4 ugers erhvervsrettet påbygning.
Det koster ikke noget for virksomheden og I får taxameter som vanligt, når eleven er på skoleophold.