-
Handelsgymnasier
- Det internationale gymnasium
- Handelsgymnasiet JTP
- Handelsgymnasiet Nørre Voldgade
- Innovationsgymnasiet
- Værd at vide om HHX
- Til elever og forældre
- Besøg os på virtuelt åbent hus
- Gå til Handelsgymnasier
-
Erhvervsuddannelser
- EUX gymnasiet
- Grundforløb for voksne
- Kontorspecialer
- Detailspecialer
- Til elever og forældre
- Til censorer
- Besøg os på virtuelt åbent hus
- Gå til Erhvervsuddannelser
-
Kurser & efteruddannelse
- Find et kursus
- AMU kurser
- For ledige
- GSK
- MBA og bestyrelsesuddannelser
- Gå til Kurser & efteruddannelse
-
Det internationale gymnasium
- Business Elite
- Business & Science Elite
- Business & Economics Elite
- Business & International Culture
- IBB - International Business Baccalaureate
- Gå til Det internationale gymnasium
-
Handelsgymnasiet JTP
- Business, finans & matematik
- Eliteidræt
- Samfund, økonomi & globale studier
- Økonomi
- Gå til Handelsgymnasiet JTP
-
Handelsgymnasiet Nørre Voldgade
- Digital business
- Digital marketing
- UX-design
- Gå til Handelsgymnasiet Nørre Voldgade
-
Innovationsgymnasiet
- Projektleder
- E-Business og digitalisering
- Innovation & start-up
- Gå til Innovationsgymnasiet
-
Værd at vide om HHX
- Adgangskrav og optagelse
- Hvad er HHX
- Masterclasses
- Studiemiljø
- Gå til Værd at vide om HHX
-
Til elever og forældre
- Antimobbestrategi
- Elevhåndbog
- Kalender
- Rusmiddelpolitik
- Studie- og ordensregler
- Gå til Til elever og forældre
-
EUX gymnasiet
- EUD Business
- EUX Business
- EUX Business International
- EUX Business Iværksætter
- EUX Business Elite
- EUX Business Sustainability
- Gå til EUX gymnasiet
-
Grundforløb for voksne
- EUD Business
- EUX Business
- EUV Business
- EUS online
- Kontakt studievejledningen
- Tilmeld realkompetencevurdering
- Gå til Grundforløb for voksne
-
Til elever og forældre
- Antimobbestrategi
- Rusmiddelpolitik
- Elevhåndbog
- Kalender
- SPS-vejledningen
- Gå til Til elever og forældre
-
Til censorer
- Eksamen på erhvervsuddannelserne
- Eksamensreglement
- Undervisningsbeskrivelser
- Gå til Til censorer
-
Find et kursus
- Ledelse og projekledelse
- Regnskab og økonomi
- Salg, service og marketing
- HR og personale
- It, administration og kommunikation
- Gå til Find et kursus
-
GSK
- Dansk A
- Engelsk A
- Engelsk B
- Engelsk C
- Fysik B
- Kemi B
- Kemi C
- Matematik A
- Matematik B
- Mathematics B
- Matematik C
- Samfundsfag B
- Spansk A
- Tysk B
- Virksomhedsøkonomi B
- Virksomhedsøkonomi C
- Gå til GSK
-
MBA og bestyrelsesuddannelser
- Bestyrelsesuddannelse
- Bestyrelsesuddannelse målrettet start-up miljøet
- MBA Executive
- MBA Go
- Global marketing management
- Strategy & innovation
- Drift og ledelse af forsyningskæden
- Tværkulturel ledelse og etik
- Ledelse og udvikling af medarbejdere
- Finansiel og økonomisk analyse
- Gå til MBA og bestyrelsesuddannelser
-
Elever til virksomheder
- Vil du rekruttere en elev?
- Skal du godkendes som praktiksted?
- Læs om kontor- og detailuddannelser
- Skal du tilmelde en elev på hovedforløbet?
- Har du en voksenelev?
- Vil du være partner med Niels Brock?
- Kurser for elevansvarlige
- Gå til Elever til virksomheder
-
GSK online
- Matematik A
- Matematik B
- Matematik C
- Virksomhedsøkonomi B
- Virksomhedsøkonomi C
- Dansk A
- Engelsk A
- Engelsk B
- Gå til GSK online
Økonomi
Kontorspeciale
Kontorelevuddannelsen i økonomi uddanner til et arbejde med økonomiopgaver i enten private eller offentlige virksomheder. Hovedforløbet består af en vekselvirkning mellem arbejdet i virksomheden og skoleperioder på Niels Brock. I virksomheden opbygges stærke praktiske kompetencer indenfor økonomi og regnskab. På skolen understøttes det af praksisnær undervisning indenfor områderne bogføring, moms & afgifter, budgettering, økonomistyring samt årsregnskaber. I tillæg hertil tones uddannelsen med interessante valgfrie specialefag fx likviditetsstyring, økonomistyring II, projektstyring og økonomi, løn & lovgivning, erhvervsbeskatning, ekstern vurdering m.v. Samlet set giver uddannelsen mulighed for ansættelse i økonomiafdelinger i funktioner som controller, bogholder eller lignende.
Kontoruddannelsen med speciale i økonomi består af en praktikdel og en skoledel. Skoledelen udgør 5 forløb á 1 uges varighed. Derudover kan eleven og virksomheden supplere med op til 8-9 ugers valgfag i en kombination af valgfrie specialefag og erhvervsrettet påbygning.
Praktiske oplysninger
Hovedforløbet består af 5 bundne specialefag, som afvikles som 1-ugers kurser adskilt fra hinanden. Derudover skal man deltage i 3-5 ugers valgfag og op til 4 ugers påbygning. De udbudte valgfag og påbygningsfag er altid præsenteret her på hjemmesiden under valgfag.
Den 1. skoleperiode hedder: Bogføring og registrering
Formålet er at man kan anvende relevant lovgivning herunder bogføringsloven, deltage aktivt i virksomhedens bogføring, registreringer og afstemninger, deltage i optimeringer af debitor- og kreditorprocedurer samt deltage i tilrettelæggelsen af kontoplaner til såvel intern økonomistyring som ekstern regnskabsudarbejdelse.
Skoleperioden har følgende elementer;
Selskabsformer
Kendskab til regler og forudsætninger for forskellige selskabsformer herunder stiftelse, kapitalindskud, hæftelse, revisionskrav m.v.
Lovgivning
Lovhierarkiet og lovenes opbygning. Bogføringsloven, renteloven og aftaleloven. Relevante problemstillinger vedr. bogføring og registreringer samt i forhold til samarbejdet med debitorer og kreditorer vurderes i henhold til lovenes bestemmelser.
Debitorstyring/Kreditorstyring
Med udgangspunkt i lovgivningen arbejdes med konkrete bogførings- og registreringsopgaver. Afstemninger og opstilling af regnskab på baggrund af bogføring herunder transaktions- og kontrolspor. Kreditorprocedurens centrale opgaver, deltagere og metoder. Debitorprocedurens centrale opgaver, deltager og metoder herunder værktøjer til at undgå tab og sikre rettidige indbetalinger. Introduktion til procesbeskrivelses- og analyseværktøjer.
Kontoplaner og regnskabsopstillinger
Kontoramme og kontoplaner for ekstern regnskabsudarbejdelse og intern økonomistyring. Regnskabsopstillinger beretnings- og kontoform samt arts- og funktionsopdelt.
Den 2. skoleperiode hedder Moms & afgifter
Formålet er at kunne anvende reglerne i momsloven, bidrage med at opgøre momstilsvaret for en virksomhed, der handler i Danmark og i udlandet samt foretage relevante indberetninger. Desuden vil man med udgangspunkt i loven kunne opgøre lønsumsafgifter samt foretage relevante indberetninger. Formålet er desuden at få kendskab til lovgivningen om energiafgifter samt reglerne for fradragsmuligheder.
Skoleperioden har følgende elementer;
Moms i DK
Momsreglerne for henholdsvis salgs- og købsmoms herunder fuldt, delvis og ingen fradrag, bogføring og registrering af moms samt momsopgørelse og udfyldelse af momsindberetninger til SKAT.
Moms ved handel med udlandet
Momsregler for handel med udlandet med momsregistrerede og ikke momsregistrerede virksomheder, bogføring og registrering af moms samt udfyldelse af indberetninger til SKAT. Særlige metoder til at sikre betalinger og minimere risici ved handel med udlandet.
Lønsumsafgifter
Lovgivningen omkring lønsumsafgift, reglerne for beregning af lønsumsafgift samt udfyldelse af indberetningsskemaer.
Energiafgifter
Lovgivningen indenfor energiafgifter, fradragsmuligheder for de mest almindelige energiafgifter samt indberetningsregler.
Punktafgifter
Kendskab til de overordnede regler for punktafgifter herunder producenter og importører af alkohol m.v.
Den 3. skoleperiode hedder: Budgettering
Formålet er at kunne bidrage til virksomhedens budgetteringsopgaver herunder tilrettelæggelse af en budgetteringsprocedure, budgettering af aktivitet, kapacitet og likviditet med udgangspunkt i budgetforudsætninger samt gennemføre relevante budgetkontroller.
Skoleperioden har følgende elementer;
Budgetproceduren
Planlægningsprocessen fra budgetstart til budgetopfølgning herunder dataindsamling, situationsanalyser, handlingsplaner, opgavefordeling og -ansvar, tidsplanlægning m.v.
Ledelsesværktøj og medarbejderadfærd
Brug af budgettering og budgetproceduren som ledelses- og motivationsværktøj overfor medarbejdere. Medarbejderens rolle i budgetarbejdet – herunder planlægning, udarbejdelse og opfølgning.
Aktivitets og -kapacitetsbudget
På baggrund af budgetforudsætninger udarbejdes totale og månedsopdelte driftsbudgetter samt produktopdelte dækningsbidragsbudgetter i Excel. Budgetterne bygger på vurderinger, der dokumenteres som led i forudsætningerne.
Likviditetsbudget
På baggrund af øvrige delbudgetter, investeringsbeslutninger m.v. udarbejdes månedsopdelte likviditetsbudgetter. Budgetterne vurderes i forhold til virksomhedens likviditetsberedskab.
Budgetkontrol og afvigelsesanalyser
Opstilling af budgetkontroller inklusive nøgletal i Excel med afvigelsesanalyse og -forklaring herunder forskydning, bogføringsfejl, periodisering m.v..
Den 4. skoleperiode hedder: Økonomistyring I
Formålet er at kunne bidrage til økonomistyringen i virksomheden herunder udarbejde rentabilitetsanalyser for produkter og markeder, anvende aktivitetsbaseret omkostningsfordelinger for indirekte omkostninger, anvende beslutningsteorier herunder cost/benefit analyse samt foretage beregninger for indtægts- og omkostningstyper ved forskellige tiltag. Skoleperioden har følgende elementer;
Rentabilitetsanalyse på produkter, markeder m.v.
Metoder til analyse og vurdering af indtjeningsevne på produkter, markeder og distrikter. Tiltag der kan igangsættes for at optimere virksomhedens indtjeningsevne.
Aktivitetsbaseret omkostningsfordeling ABC
Aktivitetsbaseret omkostningsfordeling som værktøj til analyse og økonomistyring i forhold til traditionelle DB- og full-costmetoder. Anvendelsesmuligheder, konsekvenser af forskellige metoder samt krav til virksomhedens registreringssystemer.
Beslutningsteorier
Cost benefit analyse som grundlag for investeringsbeslutninger herunder tilbagebetalingstid, lønsomhed m.v.. CVP analyser som metode til vurdering af alternativer.
Indtægts- og omkostningstyper
Med udgangspunkt i ovenstående foretages vurderinger og analyser samt f9orslag til tiltag med økonomiske konsekvensberegninger for virksomhedens indtægts og omkostningstyper.
Intro til fagprøven
Introduktion til fagprøven – krav, forventninger, eksamen med videre.
Den 5. skoleperiode hedder: Årsregnskaber for erhvervsdrivende virksomheder
Formålet er at kunne anvende relevante dele af årsregnskabsloven og derved bidrage til at klargøre og udarbejde årsregnskabet. Desuden at kunne arbejde med regnskabsmæssige problemstillinger, efterposteringer samt med de forskellige kriterier for indregning og måling af regnskabsposter herunder anlægsnoter, afskrivninger samt op- og nedskrivninger m.v. Kende årsrapportens indhold og bidrage til udarbejdelse af dele heraf. Eleven har indsigt i revisors rolle og virksomhedens opgaver i forbindelse med revisors arbejde.
Skoleperioden har følgende elementer;
Regulering og love
Årsregnskabsloven herunder regnskabsklasser, generelle bestemmelser, regler for indregning og måling samt årsrapportens indhold.
Indregning af indtægter, omkostninger, aktiver, passiver
Reglerne for indregning af såvel resultatopgørelsesposter som balance poster. Behandling af relevante regnskabsmæssige problemstillinger herunder periodiseringer.
Værdiansættelse af aktiver og passivposter
Reglerne for anlægskartoteker og anlægsnoter herunder afskrivninger, op- og nedskrivninger. Principperne for opgørelse af gældsposter. Behandling af relevante regnskabsmæssige problemstillinger.
Årsregnskabets indhold
Regnskabets indhold samt funktionen i de enkelte dele af regnskabet herunder ledelses- og revisionspåtegning, ledelsesberetning, anvendt regnskabspraksis og noter.
Revisors rolle
Revisors rolle og opgaver, revisionsprotokol, revisionspåtegninger med og uden forbehold samt supplerende oplysninger. Opgaver i virksomheden i forhold til revisors arbejde.
Arbejdstid
Eleverne bliver på skolen udfordret og forventes at bruge det antal timer på skoleopholdet, som svarer til en normal arbejdsuge i virksomheden. Herudover kommer forberedelse inden skoleperioden. Skoleperiodens undervisningsmaterialer lægges på Mitnielsbrock senest en uge inden skoleperiodens start.
Ønsker virksomheden at have elever ansat, kræver det en godkendelse af virksomheden som praktiksted. Det hjælper Niels Brock jer med, og processen er forholdsvis enkel. I downloader et godkendelsesskema, som I indsender til os, hvorefter Niels Brock gennemgår og behandler ansøgningen indenfor ca. 14 dage. Når du er godkendt, hjælper Niels Brock også med jobopslag, screening og rådgivning. Læs mere om det her.
Hent godkendelsesskemaet her.
Det udfyldte skema og spørgsmål til udfyldelsen indsendes til praktikservice@brock.dk.
Læs mere om godkendelsesprocessen hos Uddannelsesnævnet
Ønsker virksomheden at tilmelde en elev til et uddannelsesforløb skal der udfyldes en uddannelsesaftale. Når Niels Brock modtager uddannelsesaftalen bekræfter vi modtagelsen, og den forventede behandlingstid er ca. 14 dage. Når uddannelsesaftalen er behandlet vil virksomheden modtage de relevante informationer om elevens uddannelsesforløb fra Niels Brock. Eleven vil også modtage informationer direkte i sin e-boks.
Hent blanket til uddannelsesaftale og vejledning til skemaet her. En printet uddannelseaftale kan sendes til sikkermail@brock.dk
Har du yderligere spørgsmål kan du kontakte Praktikservice eller Administrationen, som angivet nederst på siden.
Du kan på denne side se vores udvalg af valgfag. For at komme til tilmeldingsformularen skal du klikke på det enkelte fag, hvor du også kan se beskrivelse samt målpinde for faget. Nederst på siden for de enkelte valgfag er der en tilmeldingsknap, hvor du også kan se, i hvilke perioder de enkelte fag tilbydes.
På erhvervsrettet påbygning benyttes en særlig blanket, da det betragtes som et tillæg til uddannelsesaftalen. Du kan enten få blanketten i EUD-administrationen, eller du kan downloade den her.
Bekræftelse på tilmelding
Du vil ved online-tilmelding modtage en bekræftelse pr. mail, og en måned før valgfaget starter, vil du modtage et indkaldelsesbrev med yderligere oplysninger.
Her finder du oplysninger om, hvad det kræver at gå fra grundforløbet til hovedforløbet. Læs mere.
Kontakt

Har du spørgsmål til praktikgodkendelse?

Har du spørgsmål til uddannelsesaftaler, tillæg eller ophævelser?

Har du spørgsmål til uddannelsesforløb, tilmeldinger og uddannelsesbevis?

Har du spørgsmål til dine uddannelsesmuligheder og realkompetencevurdering (RKV)?